کولر

چرا پمپ کولر آبی خراب می شود؟

علت سوختن پمپ کولر آبی

ما در این مقاله قصد توضیح مواردی که باعث خرابی الکتروپمپ آب میشود را داریم سوالاتی مانندچرا پمپ آب کولر آبی خراب می شود؟ یا دلیل سوختن پمپ کولر آبی؟ را به طور ویژه ای توضیح دهیم.

امروزه کولر آبی به یکی از مهمترین سیستم های سرمایشی در ایران مبدل شده و در صورتی که یکی از قطعات مهم آن مانند واترپمپ کولر آبی دچار اخلال شود و عملکرد کلی دستگاه با مشکل روبرو شود باید فورا علت آن را پیدا کرد و از خراب شدن مجدد جلوگیری کرد یا به حداقل رساند.

دلیل خراب شدن پمپ کولر آبی

پمپ آب کولری با هدف مکش آب و پمپاژ آن به سمت بالا با استفاده از شلنگ های متصل شده و آبرسانی روی ناودانی پوشال ها باعث خیس شدن و رطوبت آنها می شود و این مکانیزم به صورت مداوم و در بازه ی زمان طولانی انجام میگیرد که در واقع گرمای داخل محوطه کولر را با آبرسانی خنک می کند و هر چقدر که کولر روشن باشد و نیاز به خنک سازی هوادهی آن به محیط باشد الکتروپمپ هم در کنار الکتروموتور باید فعالیت کند.

پس با توجه به فعالیت بسیار زیاد این قطعه در صورت خرابی ممکن است دلایل مختلفی مانند نفوذ آب به اجزای الکتریکی، کارکردن بدون آب، ورود رسوب و گل و لای به داخل پمپ و پروانه، عدم روغن کاری و اتصالی برق و افزایش جریان آمپر مصرفی از جمله این موارد است که در ادامه به صورت کامل به آنها می پردازیم.

کارکردن بدون آب پمپ کولر آبی

کولرهای آبی همانطور که از نامشان پیداست نیاز به آب برای عملکرد مناسب دارند و در صورت عدم وجود آب قطعات داخلی و الکتریکی آنها مانند موتور کولر آبی و پمپ آب هر دو با خطر جدی روبرو خواهند شد.

پمپ های کولری داخل سبد به صورت ایستاده در کف کولر قرار می گیرند و ساختار آنها مبتنی بر پمپ کردن آب طراحی شده به همین دلیل در صورتی که این قطعه بدون آب فعالیت کند با توجه به گرمای موجود در محوطه داخلی دستگاه که در صورت عدم وجود آب ایجاد می شود و در راستای آن بالا رفتن تصاعدی دمای موتور واترپمپ، باعث سوختن پمپ کولر آبی خواهد شد.

نفوذ آب به اجزای الکتریکی پمپ آب

نفوذ یا ورود آب به داخل پمپ و تماس آن با سیستم برقی الکتروپمپ را می توان بدترین اتفاق برای این قطعه تلقی کرد زیرا علاوه بر خارج شدن از گارانتی و ضمانت تعویض آن توسط شرکت جنرال و شرکت سازنده ی پمپ، قطعه دیگر قابل تعمیر نخواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *