کولر

تفاوت موتور کولر آبی موتوژن با الکتروژن

تفاوت موتور موتوژن با الکتروژ«

تفاوت اصلی موتور کولر آبی موتوژن با الکتروژن در چیست؟

باتوجه به شروع فصل گرما در کشور عزیز ما ایران بسیاری از هموطنان به دنبال خرید موتور کولر آبی موتوژن یا الکتروژن به بازار مراجعه می کنند اما سوال اصلی که حائز اهمیت است این است که فرق بین موتور موتوژن با الکتروژن در چیست و کدام بهتر است؟ و چرا این تفاوت باعث شده تا قیمت دینام موتوژن کولر آبی نسبت به الکتروژن بالاتر باشد که ادامه ی این مقاله به بررسی و تفاوت های آن می پردازیم.

شرکت سازنده موتور کولر آبی موتوژن

یکی از معروف ترین و با سابقه ترین شرکت های تولید کننده در زمینه ی طراحی و تولید الکتروموتور های ایران شرکت موتوژن میباشد که دینام های کولر آبی این شرکت بیشتر با عنوان موتور کولر آبی موتوژن تبریز در میان مردم به شهرت رسیده است که این شرکت از سال 1352 که در ابتدا با نام گلد الکتریک و سپس دو سال بعد به نام کنونی موتوژن تغییر پیدا کرد این سازنده توانسته در سال های طولانی در زمینه تولید الکتروموتور های خانگی و صنعتی و به ویژه الکتروموتور عمودی و ضدانفجار و موتور کولری که با استاندار های DIN ،NEMA ،IEC گردآوری کرده است  به سراسر دنیا صادر کند.

همچنین با طراحی در نوع دینام کولر موتوژن توانسته این مدل را در نوع خانگی تک فاز که مورد مصرف فشار برق عمومی 220ولت است ارائه کند و در مدل سه فاز برای نصب در محیط های کارگاهی و کارخانجات صنعتی مدل های دینام کولر آبی را تولید کند.

شرکت سازنده موتور کولر آبی الکتروژن

الکتروژن از ابتدای سال 1370 کارخانه خود را با بروزترین تجهیزات و دستگاه های مدرن در استان تهران تاسیس کرد که با بیش از 50 نوع مدل از محصولات خود و بکارگیری تکنسین ها و مهندسین برجسته به تولید انواع الکتروموتور های خانگی و صنعتی در موتور کولر آبی اقدام کرده که به لحاظ کیفیت بسیار منحصر به فرد می باشند.

شرکت الکتروژن بر خلاف موتور کولر آبی موتوژن بر روی مدل های موتور کولری خود تقریبا بر روی تمام ظرفیت های بالا از خازن استفاده می کند که موجب شده تا تداوم عملکرد مثبت در ولتاژ برق را افزایش می دهد

موتور کولر آبی موتوژن یا الکتروژن کدام را انتخاب کنیم؟

موتور کولر آبی

 

هر دو شرکت مدل های خوبی برای کولر آبی تولید کرده اند اما یک مسئله که باید به آن توجه کنیم این است که در مدل های کوچک مثل پرتابل و کولرهای آبی دستی که ظرفیت های کوچک برشمرده می شوند فقط الکتروژن اقدام به تولید می کند و موتوژن در این خصوص طراحی و تولید ندارد و این ظرفیت های کولر آبی در یک مدل موتور الکتروژن عرضه می شوند.

اما ما در فروشگاه جنرال اصلی ترین موضوع در تفاوت بین این دو الکتروموتور کولر آبی را جنس سیم پیچی آنها در نظر میگیریم که در مدل موتور کولرآبی موتوژن سیم پیچی تمام مس است که میزان توان دور و هوادهی (CFM) آن را به شدت افزایش می دهد که باعث پرتاب بیشتر باد می شود که در مقابل جنس و متریال بکار رفته در سیم پیچی موتور های الکتروژن آلمینیوم است که قدرت کمتری را ارائه می دهد اما میزان مصرف و آمپر ولتاژ برقی را نسبت به موتوژن هم کاهش می دهد.

نکته دیگر امکان تعمیر موتور های موتوژن می باشد زیرا در مدل های الکتروژن امکان تعمیر وجود ندارد و در صورت خرابی و سوختن باید تعویض شود و آخرین یا حتی مهم ترین مسئله قیمت موتور کولر آبی موتوژن با موتور الکتروژن است که به عنوان مثال کولرآبی 7500 موتوژن تقریبا 15درصد از مدل الکتروژن خود گران تر است که ما سعی کردیم در این مقاله توضیحاتی را ارائه دهیم تا انتخابی را متناسب با نیاز خود داشته باشید.

شرکت موتوژن با بکارگیری از یک فناوری جدید به نام CRS در راستای بهینه سازی و بهبود عملکرد الکتروموتورهای خود در سالهای اخیر دست به تولید انبوه این نمونه کرده است که موجب شده تا مصرف برق در الکتروموتور های کولری تا حد زیادی کاهش یابد.

تفاوت فنی در موتور کولر آبی موتوژن با الکتروژن

  • یکی دیگر از تفاوت های الکتروموتورهای موتوژن تک فاز با الکتروژن حالت عملکرد رله ای تک خازن و کلاج دار دو خازن می باشد که در الکتروژن فقط به صورت رله ای تک خازن و تک فاز عرضه می شود.
  • اما موتوژن با طراحی موتور های ضد انفجار با سطح حفاظتی EN و عایق حرارتی F که یک انقلاب در این عرصه است یک تحول شگرف را رقم زده است.
  • در بحث حفاظت سطحی موتور الکتروموتور های الکتروژن توانسته اند با طراحی قابل تامل IP55 را که نشانگر مقاومت در برابر گرد و خاک و پاشش آب یا ریخته شدن احتمالی بر روی ان است را نسبت به الکتروموتور های موتوژن که در مدل های تک فاز IP44  و مدل های سه فاز IP55 را داشته باشد.
  • آمپر جریان برق یا میزان مصرف برق کولر آبی در موتور موتوژن نسبت به الکتروژن هم در استارت اولیه و هم در مصرف مداوم تقریبا 30درصد بیشتر است.

5 دیدگاه در “تفاوت موتور کولر آبی موتوژن با الکتروژن

  1. پرویز محقی گفت:

    سلام روز بخیر
    پس بنابراین موتور الکتروژن ها المینیومی هستش ولی سیم پیچی موتور موتوژن مسی ؟

    1. پشتیبان گفت:

      باسلام و احترام
      بله سیم پیچی موتور های الکتروژن از جنس آلمینیوم هست که با سطحی روکشی رنگ مشابه مسی پوشش داده شده

  2. محمد گفت:

    الکتروژن یک مزیت داره که پشت دینام کولر محافظ گذاشته، اگه یاتاقان گیر کنه، موتور نمیسوزه. و از طرفی سیمپیچی‌ الکتروژن سخت تره

  3. عقیل گفت:

    باسلام در حال حاضر کدام شرکتها روی کولر خود موتور موتوژن نصب می‌کنند با تشکر

    1. پشتیبان گفت:

      با سلام و احترام
      در حال حاضر میشه گقت تقریبا تمامی شرکت های تولید کننده کولر آبی پشت بامی به جزء تعداد محدودی، همگی از الکتروموتور یا الکتروپمپ موتوژن استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *