کولر

انتخاب ظرفیت مناسب کولر آبی به طور جامع

انتخاب ظرفیت مناسب کولرآبی

ما در این مقاله قصد داریم برای انتخاب ظرفیت مناسب کولر آبی به چند سوال پرتکرار شما عزیزان پاسخ دهیم مثل باتوجه به متراژ محیط چه ظرفیت یا چه قدرتی را باید انتخاب کنیم؟ برای واحد تجاری، اداری یا فروشگاه با رفت و آمد بالای افراد کولر با چه قدرتی انتخاب کنیم؟

انتخاب ظرفیت مناسب کولرآبی طبق متراژ محیط

در این قمسمت از راهنمای انتخاب مناسب کولر آبی باید به اولین نکته طلایی اشاره کنیم اول متراژ محیط که از پارامترهای اصلی است که میتوانید با ضرب کردن طول‌وعرض محیط به مساحت کلی مترمربع به دست می اورید که آنرا به ظرفیت یا گنجایش هوادهی کولر فوت‌مکعب باید تبدیل کنید

پس بنابراین 0/027 را باید تقسیم به متراژ محیط  کنیم که طبق فوت مکعب بدست بیاید همچنین می توانید فوت مکعب را در حالی که میزان راندامان گردش هوا در کولرهای آبی جنرال بین 3تا2 بار در دقیقه است و حتی با ارتفاع سقف محیط ضرب کرد که معمولا 3‌متر است و به ظرفیت مورد نظر رسید برهمین اساس طبق فرمول محاسبه ظرفیت کولر ابی باید ظرفیت‌هوادهی را به متراژ محیط تبدیل و در نهایت فوت مکعب بدست آمده را ضرب در 2 باید کرد تا ظرفیت مناسب بدست آید.

 

متراژ محیط (متر مربع) ÷ 2 × 0/027

به عبارت ساده اگر یک محیط 100 متری با کاربری مسکونی داشته باشیم باید طبق محاسبه زیر عمل کنیم.

0/027 ÷ 100 = 3703 (فوت)

2× 3703 = 7400 CFM ظرفیت هوادهی

پس باتوجه به اینکه محیط کاربری مسکونی‌100‌متری است می توان از کولر آبی 7500 استفاده کرد که ظرفیت‌هوادهی CFM معادل حاصل محاسبه است اما باید در نظر داشت به مسئله ی متراژ کانال‌کشی در ساختمان هم بسیار مهم است که در ادامه به آن می پردازیم.

متراژ محیط ظرفیت کولر آبی برحسب هوادهی
20 تا 50 متر مربع 2800/3200 cfm
50 تا 70 متر مربع 3500 cfm
70 تا 120 متر مربع 5500 cfm
بیش از 120 متر مربع 7500 cfm

پارامترهای مهم برای انتخاب ظرفیت کولر

همانطور که در قسمت بالا و در بخش متراژ محیط که اصلی ترین پارامتر در انتخاب ظرفیت مناسب و اولین نکته طلایی بود 6پارامتر دیگری هم در این بخش از راهنمای انتخاب ظرفیت مناسب کولر آبی به طور جامع توضیح خواهیم داد.

میزان نورگیر بودن

در صورتی که محیط شما از چند جهت نورگیری شدیدی دارد باید از ظرفیت های بالاتری استفاده کنید زیرا نور مستقیم خورشید در اواسط روز و در فصل تابستان به حرارت قابل توجهی خواهد رسید.

تعداد دریچه کولر در واحد

چنانچه نصب کولر آبی شما در پشت بام انجام شده و قرار دارد تعداد دریچه هایی که از بالا به سمت پایین کانال امده و به چند جهت انشعاب داده شده است تاثیری در پرتاب هوا را در بر خواهد داشت.

آب و هوای منطقه مورد استفاده

کولرهای ابی در مناطق مرطوب مانند شمال‌کشور یا مناطقی که گرمای شدید مانند جنوب‌کشور را دارند پیشنهاد نمی شوند و در همچین فضایی بهتر است از کولر‌گازی استفاده کرد.

متراژ کانال کشی

یکی از عواملی که تاثیر به سزایی در انتخاب دارد میزان و متراژ کانال کشی است باتوجه به این که کولر آبی اکثرا در پشت بام نصب میشوند به ازای هر دو طبقه باید یک ظرفیت بالاتر از ظرفیت هوادهی بدست امده در محاسبه بالا خرید کرد.

نوع کاربری محیط

عامل دیگری در انتخاب کولر آبی است نوع واحدشما است یعنی چنانچه محیط شما مسکونی است و مجاری باز مانند پنجره و درها که نسبت به محیطی‌اداری که ممکن است در ورودی تمام‌وقت باز باشد و هوای بیرون و گرم را با هوای داخل محیط مخلوط میکند نیازی به انتخاب کولر آبی با گنجایش بالا نیست.

تعداد افراد و وسایل در محیط

تعداد افراد درصورتی که محیط اداری یا فروشگاهی باشد همچنین دستگاه‌های الکتریکی ماندد کامپیوتر، سرور و … یا وسایل آشپزخانه مانند اجاق گاز به طوری که تعداد آنها زیاد باشد نیزمی تواند تأثیرگذار است.

نوع موتور کولر آبی

یکی از مسائلی که نقش مهمی ایفا می کند و ما در راهنمای انتخاب ظرفیت مناسب کولر‌آبی به آن می پردازیم بحث نوع موتور و توان آن است که تفاوت اصلی میان دوسازنده بزرگ موتورهای کولرهای ابی می توان به میزان هوادهی یا پرتاب‌باد کمتر موتورالکتروژن نسبت به موتوژن اشاره کرد که برای اطلاع بیشتر در زمینه می توانید به مقاله تفاوت موتور کولر آبی موتوژن با الکتروژن مراجعه کنید.

2 دیدگاه در “انتخاب ظرفیت مناسب کولر آبی به طور جامع

  1. اسدی گفت:

    سلام خسته نباشید
    ما یه کولر ۳۱۰۰ جنرال داریم پشت پنجره پایه قرار دادیم براش بنظرتون برای یه کانکس که دفتر هستش در تهران برای ما مناسبه؟؟

    1. پشتیبان گفت:

      باسلام و احترام
      بله مناسب متراژ کانکس است اما چنانچه در گرم ترین زمان روز در فصل تابستان باتوجه به فلزی بودن کانکس در تهران ممکن است نیاز به استفاده از ظرفیت بالاتر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *