کولر

نکاتی که باعث افزایش طول عمر کولر آبی می شود

افزایش طول عمر کولرآبی

راههای جادویی برای افزایش طول عمر کولر آبی

در این مطلب نکاتی ویژه برای افزایش طول عمر کولر آبی به شما خواهیم گقت که باعث کاهش چمگیر در هزینه های اضافی مربوط به آن خواهد شد.

امروز باتوجه به قیمت و مصرف انرژی پایین انواع کولر آبی نسبت به کولر گازی این محصول سرمایشی را سالیان سال است که محبوب مردم ایران کرده است پس بهتر است این وسیله ی سرمایشی را با روش هایی بهتر استفاده کنید.

روش های افزایش عمر مفید کولر آبی

  • سرویس سالانه
  • فعالیت با دور سریع
  • هوای آزاد در محیط
  • اتصال سایه بان و پایه مناسب
  • میزان آبرسانی استاندارد به دستگاه

سرویس سالانه کولر آبی

چنانچه نصب کولر آبی را در سال های قبل انجام داده اید بهتر است قبل از شروع فصل تابستان، سرویس دستگاه را انجام دهید زیرا اصلی ترین عامل برای راندمان بهتر کولر سرویس آن است.

بررسی پولی

قطعه پولی یک قطعه مهم که در دو بخش با ابعاد و ظاهر متفاوت بایکدیگر که با آلیاژ فلزی در دو سمت مجزا قرار دارند که پولی کوچک به موتور وصل شده و پولی بزرگ در راستای پروانه و در کنار یاتاقان قرار می گیرد که انرژی حرکتی توسط تسمه، پروانه را به حرکت درمی آورد.

توجه داشته باشید روی پولی ها نباید روغن ریخته شود و فقط یاتاقان کناری باید روغن کاری شود.

تمیز کردن حلزونی یا پروانه کولر آبی

اگر بعد از مدتی قصد راه اندازی این دستگاه را دارید بهتر است قبل از آن حلزونی کولر را تمیز و کاملا بشویید زیرا گردوغبار ها و ریزگرد ها روی تمامی اجزای آن قرار گرفته و با روشن کردن آن به داخل فضای داخلی و محیط وارد می شوند.

بررسی سیم ها و کابل برق و عملکرد موتور

در صورتی که چندین سال از کولر ابی خود استفاده می کنید بهتر است نگاهی به کیفیت سیم های جعبه کلید کنترل در داخل کولر بیاندازید تا از خشک نبودن آنها اطمینان حاصل کنید

روغن موتور کولر آبی

الکتروموتور اصلی ترین قطعه در این دستگاه است و باید در بهترین وضعیت کار کند و بهتر است از سلامت آن اطمینان حاصل کنید این قطعه که در بخش داخلی دستگاه قرار دارد ممکن است در مدل های پوشالی که بیشتر در معرض گردوغبار در هوای باز به داخل کولر ورود می کنند قرار بگیرد و بهتر است به صورت مداوم دینام کولر آبی تمیز و روغن کاری شود.

الکتروپمپ آب

یکی دیگر از قطعات الکترونیکی که وظیفه مهمی هم ایفا می کند پمپ کولر آبی است این وسیله که ممکن است در دراز مدت شیلنگ های ورودی به واترپمپ و شیلنگ و لوله های خروجی در مدل های قدیمی که وظیفه ی آبرسانی روی پوشال ها را دارند توسط رسوب و الاینده ها بسته شوند و به پمپ فشار بیاورند بهتر است که این موارد کاملا تمیز شوند.

تعویض پوشال و پدسلولزی

پد سلولزی و پوشال یک وسیله برای رطوبت لازم و خنک کردن در کولر آبی است که پوشال و پدسلولزی یک وسیله مصرفی به حساب می آید که پیشنهاد می شود برای بهترین عملکرد کولر و چلوگیری از ایجاد قارچ و باکتری پوشال ها هر سال و پد ها هر 3 سال تعویض شود.

بررسی تسمه

تسمه های کولر که با ترکیب پلاستیک ساخته می شوند به مرور زمان انعطاف پذیری روز اول را از دست می دهند و با توجه به ظرفیت دستگاه یک تسمه جدید و مناسب خریداری کنید تا به پولی فشار کمتری وارد کند و راندمان بهبود پیدا کند.

تراز بودن شناور

یک قطعه دیگر که در عین سادگی وظیفه ی پر رنگی در عملکرد کولر ابی ایفا می کند شناور است که در گوشه ی زیر و کناری نصب می شود که در صورتی که دچار اخلال شود قطع و وصل کردن ورودی آب از لوله کشی به داخل کولر مختل خواهد شد و بهتر است از تنظیم بودن آن اطمینان حاصل شود.

یاتاقان کولرآبی

وظیفه ی به حرکت در آوردن و چرخش پروانه به وسیله ی تسمه و پولی که در مرکز محور پروانه یا حلزونی قرار دارد از دو سمت آن بر عهده یاتاقان کولر می باشد در واقع بدون این قطعه چرخش پروانه کاملا مختل خواهد شد پس بهتر است به صورت دوره ای تمیز و روغن کاری شود.

2 دیدگاه در “نکاتی که باعث افزایش طول عمر کولر آبی می شود

  1. خدیجه سادات موسوی گفت:

    سلام روزبخیر کولر ابی ما به شدت تو خونه رو انگار دم میکنه و اصلا هم نفس نداره روی دور تند اصلا باد نمیزنه

    1. پشتیبان گفت:

      با سلام و احترام
      مشکل شما ممکن است دو دلیل داشته باشد
      اول کیفیت پوشال ها رو بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض شود
      دوم ممکن است تعدادی از پره های پروانه یا حلزونی کولر آبی شما شکسته شده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *