کولر

میزان مصرف برق کولر آبی چقدر است؟

میزان مصرف برق کولرابی

میزان مصرف برق کولر آبی در ایران چقدر است؟

میزان مصرف برق کولر آبی یا مصرف انرژی آن چقدر است؟ چه کار هایی باعث می شود تا آمپر کمتری مصرف کند؟ هزینه یا پول برق کولر آبی چقدر در ماه است؟ در مورد کولر ابی فضای عاری از رطوبت را نیاز دارد تا بهترین عملکرد خود را نشان دهد و بهترین بازده خنکی را برای محیط به عمل می آورد و سطح رطوبت در گرم ترین ساعت روز برای کولر های آبی در صورتی که زیر ۵۰ درصد باشد بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد و در راستای آن فشار کمتری به موتور آمده و در مصرف برق هم صرفه جویی خواهد شد.

میزان مصرف برق یک کولر ابی بستگی به چندین عامل دارد از جمله نوع و مدل کولر، ظرفیت آن، شرایط اقلیمی محل نصب، تنظیمات مصرفی، مدت زمان کارکرد، واحد اندازه‌گیری برق (وات یا کیلووات) و نرخ انرژی الکتریکی در منطقه همچنین کولر آبی نقطه مخالف کولر گازی است به همین دلیل هوا را خنک کرده و به همراه آن رطوبت را هم وارد محیط می کند کولر آبی با توجه به عملکرد سیستم خود میزان قابل توجهی از بهینه تر بودن مصرف برق را نسبت به کولر گازی دارد و برای اقلیم ها خشک مناسب تر است

برخی از کولرهای ابی مجهز به برچسب انرژی هستند که میزان مصرف برق آنها را نشان می‌دهد. این برچسب‌ها معمولاً از کد رنگ‌ها و حروف انگلیسی (مانند A، B، C، D) استفاده می‌کنند تا مصرف انرژی را نمایش دهند، که A به مصرف پایین‌تر اشاره دارد و هرچه حرف در الفبا پایین‌تر باشد، مصرف انرژی بیشتر است.

هزینه مصرف برق کولر آبی چقدر می شود؟

به عنوان مثال، یک کولر آبی متوسط مانند کولر آبی 3500 با توان مصرفی 1000 وات (یا 1 کیلووات)، اگر به مدت یک ساعت در حالت کار باشد، مصرف برق آن 1 کیلووات ساعت خواهد بود.  اگر این کولر به مدت 6 ساعت در روز به کار برود، مصرف برق ماهیانه آن حدود 180 کیلووات ساعت خواهد بود (1 کیلووات × 6 ساعت × 30 روز).

مهمترین نکته این است که مصرف برق کولرها به شدت وابسته به شرایط محیطی و تنظیمات دستگاه است. استفاده از تنظیمات بازوبندی، تنظیم دمای مطلوب، و نگهداری صحیح دستگاه می‌تواند به بهبود کارایی و کاهش مصرف برق کمک کند.

میزان مصرف برق کولرهای آبی (کولرهای گازی با آب) بستگی به مدل، سایز، کارایی، و شرایط محیطی دارد. اطلاعات دقیق مصرف برق برای هر کولر باید از برچسب انرژی یا دفترچه راهنمای کاربری آن به دست آید. این اطلاعات معمولاً به واحد کیلووات-ساعت (kWh) برای هر ساعت استفاده از کولر ارائه می‌شود.

برای تخمین مصرف برق، معمولاً از فرمول زیر استفاده می‌شود:

مصرف برق (کیلووات-ساعت) = قدرت مصرفی (کیلووات) × زمان استفاده (ساعت)

برای مثال، اگر یک کولرآبی دارای قدرت1.5کیلووات باشد و به مدت 6 ساعت در روز استفاده شود، میزان مصرف برق به صورت بالا محاسبه می‌شود:

بررسی کابل برق کولر آبی

یکی از عواملی که بسیار مهم است و ممکن است در صورت ناکارآمدی به شدت در میزان مصرف برق کولر آبی تاییر منفی بگذارد و هزینه را بالا ببرد ناسالم بودن کابل برق است زیرا رشته های سیم افشان کابل ها پس از مدتی خشک می شوند که باعث می شود آمپر بیش از حد در جریان عبور کند و مصرف برق را افزایش دهد یکی از دلایل آن می تواندبه قرار داشتن در زیر نور مستقیم خورشید و مناسب نبودن سایز کابل برای جریان مصرفی تعریف شده کولر آبی شما باشد.

لطفاً توجه داشته باشید که این تخمینات ممکن است بر اساس شرایط و ویژگی‌های مختلف، متغیر باشند. همچنین باید در نظر گرفت که برخی از کولرهای آبی ممکن است توان مصرفی متغیر داشته باشند و در طول زمان تغییر کنند. برای اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتر، به مشخصات فنی و دفترچه راهنمای کاربری کولر خود مراجعه کنید.

کارهایی برای کاهش مصرف برق کولر آبی

تاثیر انتخاب مناسب کولر آبی در کاهش مصرف برق

استفاده از الکتروموتور های بهینه

در سالهای اخیر شرکت های سازنده الکتروموتور یا همان دینام کولر آبی دست به طراحی موتورهای جدید برای کولرهای آبی زده اند که تا حدودی موفق به کاهش مصرف برق کولر آبی شده است به عنوان مثال موتور CRS نمونه ی موفقی از این سری است

پد سلولزی

با ساخته شدن پدهای سلولزی درجه خنکی افزایش پیدا کرده است و میزان مصرف برق کولر آبی با این سازوکار کاهش پیدا کرده که این واسط تبخیری بازدهی بهتری نسبت به پوشال دارا است زیرا امکان جذب آب را دارد و رطوبت را به صورت یکسان پخش میکند.

رطوبت محیط

همانطور که پیشتر اشاره کردیم برخلاف کولرهای گازی که بهتر است در محیط های مرطوب به جای استفاده از کولر آبی از اسپیلت استفاده کنید زیرا کولر های ابی در مناطق مرطوب مانند شمال کشور یا مناطقی که با میانگین بالاتر از 40 درجه سانتیگراد هستند زیرا در این حالت مصرف انرژی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد وسیستم آن توانایی و بازده خوبی برای محیط نخواهد داشت.

سرویس سالانه

یکی دیگر از اقداماتی که برای کاهش مصرف برق کولر باید به صورت مداوم و هر ساله انجام داد سرویس آن است که تمیز کردن پوشالها و روغن کاری موتور و اطمینان حاصل کردن از عملکرد استاندارد تسمه و مهمترین بخش بررسی سلامت کابل برق از جمله اینها است که می توانید برای بررسی و سرویس و نصب کولر آبی به تکنسین های جنرال مراجعه کنید.

5 دیدگاه در “میزان مصرف برق کولر آبی چقدر است؟

  1. فاطمه پیری گفت:

    سلام خسته نباشید ما یه کولر آبی ۴۰۰۰ داریم که موتور الکتروژن هستش حدودا در ماه ۲۰۰ تومن پول برق میاد

    1. پشتیبان گفت:

      باسلام و احترام
      بله کولر های موتور الکتروژن مصرف برق کمتری نسبت به موتوژن دارند.

    2. علی گفت:

      منم الکتروژن دارم هزار و ششصد وات مصرف موتوره ، اندازه کولر گازی مصرف می کنه موتورای این شرکت

  2. محمد طاها قربانی گفت:

    درود بر شما
    واقعا از شما ممنونم با این مطلبتون کولر ما به اندازه یه کولر گازی برق مصرف میکرد رفتم و دیدم کابل برقش کاملا خشک شده و برقکار گفت شانس اوردی اتیش نگرفت

    1. پشتیبان گفت:

      باسلام و احترام
      کابل برق کولر آبی بخش مهمی در مکانیزم و عملکرد آن است باید توجه کنید که سایز متناسب با ظرفیت کولر باشد زیرا در استارت اولیه آمپر بیشتری از جریان عبور می کند که می توانید برای اطلاع از آن با تکنسین یا نصاب کولر آبی در شرکت جنرال مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *